17.02.2022
Deții sau închiriezi atenția clienților tăi?
Website-ul business-ului tău este adresa virtuală unde te vei întâlni cu clienții tăi. Facebook, LinkedIn, Booking, OLX, eMag, Upwork, sau orice alt site unde aceștia te pot găsi sunt doar locații închiriate în care plătești ca să captezi atenția utilizatorilor platformei respective.

În acest articol explic de ce am ajuns la această concluzie și îți arată care sunt primii pași pe care trebuie să-i urmezi ca să nu mai închiriezi atenție de pe alte site-uri.

Ce înseamnă să închiriezi atenție?

Marii jucătorii din tehnologie ne împing să credem că internetul este un loc unde te poți manifesta liber, un loc în care ești egal cu toți ceilalți indiferent de statutul social, că internetul este acel loc unde, dacă ai ceva valoros de spus, vocea ta poate fi auzită la fel de tare ca a oricărui altuia.

În realitate, internetul este monopolizat de aceste companii, iar tu te manifești liber, ești egal și auzit pe cât de mult ți se permite de către aceste companii.

Pe Facebook spre exemplu, oricât de valoros ar fi produsul sau serviciul tău, va fi foarte greu să te vadă oameni care nu te urmăresc deja, adică să crești organic (fără să plătești). Cei ce te vor vedea sunt membrii rețelei care-ți sunt deja fani, care te știu și te urmăresc și pentru că au încredere în tine și în brand-ul tău.

Asta se întâmplă pentru că Facebook a creat un sistem care generează mult mai mult conținut decât poate atenția tuturor utilizatorilor să consume. Adică pentru fiecare utilizator care intră pe facebook și vede un anumit număr de postări și de reclame există de câteva ori mai mult conținut potențial pe care acesta l-ar putea vedea.

Impactul designului acestui sistem este că un business, dacă vrea să fie văzut și să-și facă loc pe feed-ul utilizatorului, va trebui să concureze și să liciteze împotriva tuturor celorlalte business-uri care doresc acest lucru, iar la fel ca în cazul jocurilor de noroc, cel mai mult are de câștigat casa.

Ce sunt ecosistemele închise, numite în general„walled gardens”?

Giganții din tehnologie au început să se cristalizeze în monopoluri mai mult sau mai puțin naturale, nu accidental ci intenționat, astfel încât atenția ta să fie direcționată către un singur canal.

Interesul acestor companii este să te facă captiv (la propriu) în ecosistemul creat de ei, astfel încât să poată să vândă celui care licitează cel mai mult atenția pe care tu o investești în ecosistem.

Cel mai probabil folosești Google Chrome (nu FireFox sau Mozilla), cauți lucruri pe internet folosind Google (Nu Yahoo sau Bing), sociealizezi predominant pe Facebook sau Instagram și mai puțin pe Twitter sau SnapChat. Când ai decis că așa faci tu lucrurile? A fost intenționat, ai avut de ales?

În acest context, business-ul tău poate cădea ușor în capcană, poate să ajungă să plătească nejustificat de multă chirie în loc să investească într-o locație (digitală) proprie, pe care pe termen lung să încerce să o transforme intr-un hub de atenție al fanilor și clienților tăi.

Două lucruri pe care poți să le faci astăzi pentru a scădea dependența business-ului tău de Facebook și Google:

1) Construiește cel mai valoros site din industria ta.

Fii un lider, educator și sprijin pentru consumatorii produselor sau serviciilor din piața ta. Asigură-te că site-ul tău este consultat în procesul de decizie a clientului, chiar dacă acesta va achiziționa de la concurent.

2) Colectează datele acestora direct în site-ul tău (cu consimțământ evident).

Nu mai cumpăra acces la oameni de pe alte platforme, începe azi să îi încurajezi să vină în site-ul tău, să colectezi tu aceste date, să analizezi și să încerci să oferi tot ce e mai bun acestora.

Alte perspective

Customer Persona & Journey

Un mod sănătos de a ajusta modul în care faci lucrurile în business-ul tău este acela de a-l modifica în funcție de client. Customer Journey ne ajută să nu scăpăm din vedere aspecte importante ale relației cu acesta în timp ce creăm un impact pozitiv din punct de vedere al reducerii de costuri și al creșterii satisfacției.

Citește articolul