Pe scurt, canalele marketingului digital sunt:
- Website;
- Motoare de căutare (Google);
- Email;
- Social Media (Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube, TikTok, etc. );
- Mesaje directe (Messenger, Whatsapp, SMS, Telegram);
- Promovare prin afiliati,
- Promovare prin influenceri.
De ce este important să ai un website în 2021?
Observ multe afaceri mici, cu o amprentă locală bună, care ratează oportunitatea de a-și digitaliza/ virtualiza prezentarea produselor sau serviciilor, sau care aleg să depindă doar de social media precum FB.
Având în vedere disponibilitatea crescută a internetului și a device-urilor mobile, consumatorul și-a format reflexul de a căuta pensiunea, producătorul bio, catalogul de confecții hand made, review-urile service-ului și așa mai departe.
Website-ul îți este o adresă virtuală, un instrument care te recomandă ca un business legitim, o carte de vizită, dar și o oportunitate de a crea discuții valoroase cu clienții tăi.
O glumiță zice că cel mai bun loc unde să ascunzi un cadavru este pe pagina a 2-a a căutărilor de pe google.
Odată ce brandul tău, fie el chiar unul local, începe să capete tracțiune, oamenii te vor căuta pe google. În primul rând ai nevoie de acea adresă virtuală – website-ul.
Principalul instrument pe care îl ai aici se numește SEO și înseamnă să-ți optimizezi site-ul pentru a apărea pe primele poziții (gratis) de pe google, cel puțin pentru căutările branded. Obiectivul aici este să te asiguri că cei ce sunt deja interesați de tine te pot găsi și contacta.
În momentul în care ești mulțumit de performanța organică a site-ului tău, poți să te îndrepți către oferta plătită a celor de la Google, care pentru câteva sute de lei lunar te poate ajuta să apari în primele rezultate (plătite de data asta) chiar și pentru cuvinte care nu sunt direct asociate cu brandul tău. Ex.: „Service în [Locație]” sau „Pensiune în [Locație]”.
Întreabă-ți clienții dacă ar vrea să audă despre tine pe mail.
Acest canal este unul foarte puternic cu rezultate foarte bune dacă este utilizat responsabil. Încearcă să discuți cu clienții tăi și să înțelegi ce i-ar face să deschidă un mail de la tine, iar aici nu vorbesc de titluri clickbait, cu promoții mincinoase, ci despre ce ar fi valoros cu adevărat pentru acesta să citească. Ex.: Frizerul meu îmi trimite un mail la fiecare 3 săptămâni de la ultima vizită, iar pentru mine asta însemnă că nu trebuie să mă gândesc că vine momentul să mă programez pentru tuns.
Altfel explicat, imaginați-vă plicurile pe care le aruncați direct din căsuța poștală. Evitați cu orice preț să vă puneți în această situație.
Social Media sunt multe, dar abordarea este una.
Nimeni nu intră pe facebook gândindu-se că vrea să cumpere cuptor cu microunde, așa că este important să folosești aceste medii ca pe canale de comunicare bilaterale. Scopul utilizării Social Media este acela de a crea conversații, de pune în discuție subiecte interesante pentru cei ce te urmăresc, de a socializa.
În timp vei învăța (și tu, dar și Facebook) cum arată clienții tăi în social media, ce le place și ce nu, ce interese au, etc. astfel că vei putea să începi să faci doar acestora reclamă prin „retargetare”. Evident că poți achiziționa reclamă din prima zi de existență a business-ului tău, dar în acest context nu miza pe un impact direct în vânzări, ci poate pe o creștere a vizibilității brandului.
Pe de parte Facebook și Instagram îți oferă posibilitatea de a crea un magazin virtual direct în platformă. Dacă ai posibilitatea să creezi un astfel de magazin, fă-o (chiar dacă ai un site dedicat de e-commerce). pentru că pe termen lung nu ai de unde să știi unde se va muta audiența/ clientul tău și atunci vrei să ai o prezență bună deja pe o anume platformă.
În aceeași ordine de idei, începeți să vă stabiliți o prezență pe Social Media care în momentul actual (2021) au un deficit de conținut, adică au reușit să atragă mai mulți utilizatori „consumatori” decât utilizatori „creatori de conținut”. Acest lucru vă va ajuta să ajungeți gratuit la mai multe persoane decât pe o platformă saturată.
Mesaje directe (Messenger, Whatsapp, SMS, Telegram)
Pentru mine ca om de marketing apariția instrumentelor ce-mi permit contactarea în masă a utilizatorilor unor aplicații de mesagerie sau SMS utilizând numărul de telefon, îmi oferă speranță că de data asta marketing-ul va face lucrul corect. Aici mă refer la recâștigarea încrederii maselor după ce business-urile i-au agasat pe oameni contactându-i telefonic, la orice oră, despre orice subiect, în mod repetat și ignorând cerințele acestora de a nu mai fi contactați.
Cu permisiunea clientului vostru, trimiteți-i informații relevante prin SMS despre stock-uri și produse noi, sau despre servicii recurente. Care e ultimul SMS pe care nu l-ai deschis? La fel ca în cazul meu, probabil că nu-ți vine în minte un exemplu.
Comunicați cu el prin whatsapp sau messenger dacă vă pune o întrebare sau vă cere un sfat. Clienții au acces la informații despre majoritatea produselor sau serviciilor existente, așa că atunci când îți scriu aceștia te testează, vor să vadă dacă ești de încredere, dacă știi despre ce vorbești, dacă răspunzi la timp și frumos. Ridică-te la așteptări și-ți vei crea un client fidel.
Promovare prin afiliati sau marketing afiliat
Acest mod de a face marketing poate fi foarte lucrativ dacă ai deja un business care nu mai este chiar mic și se pliază excelent pentru platformele de e-commerce. Pe scurt plătești comision celor ce îți generează o vânzare. De exemplu dacă ai un magazin de accesorii, poți utiliza (în România) o platformă precum 2performant.ro sau profitshare.ro ca să găsești creatori de conținut digital care să-ți promoveze magazinul pe canalele lor. Eu văd acest tip de marketing ca pe o simbioză între branduri și creatorii de conținut.
Promovare prin influenceri
Evit să intru într-o discuție complicată despre cum definim ce este un influencer, dar pe scurt aș conchide că orice creator de conținut digital este un influencer mai mare sau mai mic.
Important este că această arie a marketingului digital începe să se maturizeze și în România, ceea ce înseamnă că din ce în ce mai multe branduri se încred în acești creatori cu imaginea brandului lor, iar pe de cealaltă parte creatorii arată maturitate în a gestiona această responsabilitate.
Cheia aici este definită de relația dintre ceea ce proiectează ca valori, imagine, stare de spirit brand-ul tău și ce fel de conținut crează influencerul. Acesta din urmă nu este un afiliat care face efectiv reclamă, ci este un povestitor pentru audiența lui deci trebuie tratat ca atare.
Plan de acțiune!
În concluzie tacticile pe care le poți folosi online sunt multe și pot părea copleșitoare, dar șpilul aici nu este să te decizi pe care 2 să le folosești, ci să le testezi pe toate și să faci mai mult din ce merge și mai puțin din ce nu merge. Scopul final este să fii în toate locurle unde clientul tău își are îndreptată atenția, sau unde crezi că se va îndrepta în viitor.
Baza de creștere a tuturor acestor canale de marketing este conținutul autentic. Fii curajos, scrie, înregistrează-te sau filmează-te și postează cât mai mult despre ce este afacerea ta și ce face ea că să îmbunătățească, măcar cu puțin, societatea în care trăim.